10 Masjid Terapung Terbaik Dunia

Selasa , 21 Sep 2021, 05:50 WIB Reporter :Alkhaledi Kurnialam/ Redaktur : Esthi Maharani
Masjid Selat Melaka.
Masjid Selat Melaka.

6. Masjid Kristal, Malaysia

 

Masjid Kristal adalah sebuah masjid yang terletak dalam kawasan Taman Tamadun Islam di Pulau Wan Man, Terengganu. Dinamakan masjid Kristal karena sebagian besar bangunan masjid ini terbuat dari kaca dan baja. Masjid ini memiliki luas 2.146 meter persegi dan berkapasitas 700 jamaah. Selain itu, masjid ini juga dilengkapi dengan sarana teknologi dan jaringan WiFi sebagai akses internet guna membaca Alquran elektronik.

Terkait

7. Masjid Putra, Malaysia

Masjid Putra yang diambil dari nama Perdana Menteri (PM) Malaysia Pertama, Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj. Masjid ini merupakan salah satu bagian kebesaran dan landmark Kota Putrajaya.

Masjid ini mulai dibangun pada tahun 1997 dan selesai dua tahun kemudian. Letaknya berhadapan dengan danau Putrajaya. Dari masjid ini, dapat dilihat dengan jelas keindahan danau yang luas dan kawasan seantero Putrajaya yang asri.

Karena lokasinya yang berada di bibir danau Putrajaya, secara sepintas, Masjid Putra ini tampak seperti masjid terapung. Lokasinya yang memang menjorok ke arah danau, menjadikan Masjid Putra kelihatan seperti terapung-apung di permukaan danau buatan ini.

8. Masjid Tengku Tengah Zaharah, Malaysia

Masjid Tengku Tengah Zaharah atau Masjid Terapung telah dinamakan sempena nama bonda Al-Marhum Sultan Terengganu Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah iaitu Almarhumah Tengku Intan Zaharah binti Almarhum Tengku Setia DiRaja Tengku Omar. Masjid ini terletak 4 km dari pusat bandar Kuala Terengganu. Masjid ini mempunyai keindahan dan keunikan tersendiri berbanding dengan masjid lain yang telah dibina. Masjid ini dibina di atas air di muara Sungai Ibai yang sekaligus menjadikan masjid terapung yang terulung di Malaysia.

9. Masjid Al-Salam Puchong Perdana, Malaysia

Masjid Puchong Perdana adalah masjid di kota Puchong Perdana di Puchong, Selangor, Malaysia dekat Danau Puchong. Itu dibangun antara 2004 dan 2006

10. Masjid Ar-Rahma, Arab Saudi

Masjid ini berada dikota Jedah Arab Saudi Masjid ini dinamakan masjid terapung karena bangunan masjid ini berada di pinggir laut dan menjorok ke tengah laut. Namun masjid ini tidak tergolong masjid bersejarah yang mempunyai filosofi sejarah perkembangan Islam, hanya sekedar tempat persinggahan para jemaah haji dan umroh.