Sabtu 18 Nov 2017 10:11 WIB

Apa Kata Media Malaysia Soal Layanan Tabung Haji?

calon haji asal Malaysia
Foto: nst.com
calon haji asal Malaysia

Selama ini selalu terdengar keinginan agar pengelolaan dana setoran ibadah haji Indonesia yang kini sudah mencapai 90 triliun itu mencontoh lembaga Tabung Haji Malaysia. Nah, inilah tulisan tentang layanan lembaga itu yang dikutip dari laman harian Utusan Melayu/Utusan.com.

Begini tulisannya yang tetap memakai bahasa aslinya: yakni bahasa "Melayu Malaysia":

 

SEJAK jemaah haji mula memasuki Madinah al-Munawarah dan kini berada di Mekah al-Mukaramah, tumpuan rakyat Malaysia khususnya ahli ke­luarga terus terarah kepada gerak kerja yang dilakukan oleh Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji).

Mereka mengikuti secara dekat cara Tabung Haji menguruskan jemaah sama ada melalui media arus perdana mahupun media sosial. Apa yang pasti, ini bukan kali pertama Tabung Haji melakukannya namun untuk menyelia sejumlah besar jemaah haji bukan tugas mudah. Apatah lagi pada tahun ini jumlahnya meningkat kepada 30,200 orang berbanding 22,300 tahun lalu.

Namun demi menunaikan amanah, tentulah menjadi impian besar Tabung Haji untuk berada pada kedudukan terbaik dalam menguruskan jemaah haji. Dan ternyata tidak boleh dinafikan lagi, Tabung Haji membuktikannya sehinggakan sering dijadikan contoh serta rujukan oleh negara-negara lain yang mahu belajar menguruskan jemaah haji masing-masing.

Keupayaan jemaah haji Malaysia mengikuti setiap arahan, petunjuk dan program yang diaturkan oleh Tabung Haji dengan penuh disiplin sepanjang berada di Madinah dan Mekah telah meningkatkan lagi keyakinan Kerajaan Arab Saudi dan negara-negara lain.

Bagaimanapun, semuanya ini bukan kerja sehari dua tetapi adalah hasil kerja berpasukan yang tinggi dan usaha gigih Tabung Haji untuk memastikan setiap urusan dilakukan sebaik mungkin.

Ketika pelbagai negara lain sedang berusaha memperbaiki kelemahan menguruskan jemaah haji mereka, Tabung Haji terus ke hadapan dalam membuat pelbagai penambahbaikan di semua maktab kendalian di 24 bangunan penginapan di tanah haram ini untuk musim haji 1438 Hijrah.

Daripada lanyard (penyandang tali pengenalan diri jemaah haji) yang berwarna-warni, tukang masak, soal dobi sehinggalah kepada perkara yang lebih serius seperti penyediaan pusat perkhidmatan, rawatan, farmasi, pengangkutan, kaunseling, peronda, perkhidmatan kafeteria, pengeposan bagasi, telekomunikasi dan banyak lagi - menjadikan jemaah haji Malaysia seolah-olah mendiami ‘wilayah Tabung Haji’ di kota Mekah ini.

Penambahbaikan itu sebenarnya dilakukan dari masa ke semasa, selaras dengan fakta sejarah pada masa kewujudan Perbadanan Wang Simpanan Bakal-bakal Haji pada November 1962 dan mula beroperasi pada 30 September 1963. Perbadanan ini dilahirkan hasil penerimaan kertas kerja Profesor Diraja Ungku Aziz bertajuk, Rancangan Membaiki Ekonomi Bakal-bakal Haji pada 1959.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement