Ahad 02 May 2021 23:55 WIB

Bazar Ramadhan di Malaysia Dikepung Covid-19

Tidak semua bazar Ramadhan di Malaysia ditutup.

Bazar atau pasar Ramadhan di Malaysia.
Foto:

Dasar penutupan bazar tersebut adalah terdapat laporan dari HIDE (Hotspot Identification by Dynamic Engagement) Bank Negara yang telah mendeteksi ancaman penyebaran COVID-19 di 22 kawasan bazar Ramadhan.

"Ancaman penyebaran ini adalah hasil analisa pendeteksian 'contact tracing' yang dilaksanakan oleh pihak Kementerian Kesehatan melalui aplikasi MySejahtera," katanya.

Saat pandemiCOVID-19 pemerintah setempat memang mewajibkan semua gedung untuk memasang barkode dan alat pengukur suhu di pintu masuk masing-masing.Pengunjung kemudian memindai melalui aplikasi MySejahtara yang terpasang di telepon genggam masing-masing.

Bagi yang tidak membawa telepon genggam mesti mencatatkan secara manual pada buku tulis yang disediakan di pintu masuk.Ternyata teknologi ini bisa mendeteksi penyebaran COVID-19 pada sebuah kerumunan seperti pada Bazar Ramadhan.

Sebanyak 22 bazar Ramadhan di kawasan beresiko tinggi yang ditutup berada di Johor, Kedah, Pahang, Perak, Pulau Pinang, Selangor, dan di Kuala Lumpur.Empat bazar Ramadhan di Johor yaitu Bazar Ramadhan Belatuk Taman Scientex (Pasir Gudang), Bazar Ramadhan Kampung Pasir Jalan Mata Kuching dan @Mart, Kempas (Johor Bahru) dan Bazar Ramadhan Lok Heng (Kota Tinggi).Di Kedah bazar Ramadhan yang diarah tutup ialah Bazar Ramadhan Taman Selasih (Kulim), Bazar Ramadhan Baling 2021 dan Kupang 2021 (Baling), manakala Pahang membabitkan Bazar Ramadhan Lurah Semantan dan Bazar Ramadhan Temerloh Jaya. 

sumber : Antara
Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement